0-9 * A * B * C * D * E * F * G * H * I * J * K * L * M * N * O * P * Q * R * S * T * U * V * W * X * Y * Z
Hainje
Hainje, carrosseriebouwer in Heerenveen van 1907 t/m 1989, opgericht door Bartele Hainje. De naam Hainje wordt vooral bekend van de wijnrode CSA-stadsbus en de tweede generatie felrode stadsbus, hoewel ze ook exemplaren van de standaard-streekbus hebben gebouwd. In 1989 wordt Hainje overgenomen door Berkhof Valkenswaard. Berkhof laat de naam Hainje vallen, omdat Hainje aan een kwaliteitsprobleem onderhevig zou zijn. Berkhof is bevreesd voor het feit, dat streekbussen onder de naam Hainje (die op dat moment voornamelijk bekend staat als carrosseriebouwer voor stadsbussen) niet goed zullen verkopen.
Zie ook:
CSA I
CSA II
DAF MB200 DKDL564-Hainje
DAF MB200 DKDL600-Hainje
tekst: autobussenwebsite.nl
Half Cab
In busjargon betekent half cab dat de chauffeur zich in een halve cabine bevindt. Aan de andere zijde bevindt zich een inkeping waarbij een gedeelte van de motorkap zichtbaar is. Bussen met een halve cabine zijn voornamelijk een verschijnsel in het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland, zowel enkel- als dubbeldekkers.
tekst: autobussenwebsite.nl
Hanzeliner
Hanzeliner, snelbus tussen Zwolle en Emmeloord van 2005 t/m 2007 en tussen Zwolle en Lelystad van 2005 t/m 2012. Op de Hanzeliner geldt het HOV- (trajectgebonden) tarief. Het assortiment strippenkaarten (max. t/m 19 strippen) en abonnementen (1 t/m 6-ster) is tot 2007 ook geldig, in de spitstijd met toeslag. Vanaf 2007 zijn, wegens een wijziging in het HOV-tarief voor de lange afstand, strippenkaarten met 20 strippen en het gehele assortiment abonnementen (1 t/m 6-ster en N-ster) geldig, in de spitstijd met toeslag. In 2007 wordt de lijn tussen Zwolle en Emmeloord stopgezet wegens tegenvallende resultaten. In de winter van 2012 moet de lijn tussen Zwolle en Lelystad er aan geloven, omdat er dan een trein over de nieuwe Hanzespoorlijn gaat rijden.
tekst: autobussenwebsite.nl
Hanzespoorlijn
Hanzespoorlijn of Hanzelijn, spoorweg tussen Zwolle en Lelystad Centrum, in dienst gesteld in de winter van 2012. De Hanzelijn sluit in Zwolle aan op de treinlijnen naar Groningen en Leeuwarden, de treinlijn naar Enschede, de IJssellijn (de voormalige schrootlijn) naar Roosendaal, de Kamperlijn naar Kampen, de treinlijn over de Veluwe naar Amersfoort en in Lelystad sluit de lijn aan op de Flevospoorlijn naar Leiden en de Oosterspoorlijn tussen Amsterdam CS en Zutphen. Op de lijn zelf worden voornamelijk de Intercitydiensten Groningen/Leeuwarden - Schiphol - Den Haag CS en de stoptreindiensten Zwolle - Amsterdam CS uitgevoerd.
Zie ook op deze pagina van Langs de rails.
tekst: autobussenwebsite.nl
harmonicabus
Harmonicabus, ander woord voor gelede bus. Zie aldaar.
tekst: autobussenwebsite.nl
Hermes
Hermes, busmaatschappij vanaf 1995. Ontstaan door middel van een fusie tussen de Zuidooster Autobusdiensten en de VSL. Thans is de Hermes-Groep een dochteronderneming van Connexxion.

Zie ook: Eerste serie nieuwe generatie VDL Citea's: Hermes zet vergroening in Eindhoven door - VDL Lasindustrie, 7 april 2012
tekst: autobussenwebsite.nl
Hoek van Hollander
Hoek van Hollander, bijnaam voor het eerste elektrische stroomlijn-treinmaterieel mat '35, series ELh2 201 t/m 203 + 207 en ELDh 204 t/m 206 + 208. De bijnaam is te danken aan de veelvuldige inzet tussen Rotterdam en Hoek van Holland.
tekst: autobussenwebsite.nl
Hondekop
Hondekop, bijnaam (volgens de groene spelling van voor 1996) voor het elektrisch stroomlijntreinmaterieel mat '54 (rechts op de foto). De naam dankt dit treinmaterieel aan de bolle neus en aan de positie van de pantograaf (stroomafnemer) die zich vlak boven de machinstencabine bevindt (zowel de wagons Bk als BDK bij de vierwagenstellen ELD4 plan F, G en P en alleen wagon ABDk bij de tweewagenstellen ELD2 plan F, G, M en Q). De naam wordt door leken (veelal de journalistiek) ook vaak gebruikt voor het elektrisch materieel mat '64 (Plan T en Plan V, links op de foto) en Plan U (DE3). Dit zal de ware treinliefhebber tegen de borst stuiten en deze zal dan ook alles doen om deze fout recht te zetten.

tekst: autobussenwebsite.nl
HOV
HOV is een afkorting voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer en betekent een snelle verbinding van de ene naar de andere plaats. Voorbeelden van HOV-bussen zijn de Interliner, de Qliner, de Hanzeliner en de Zuidtangent.
tekst: autobussenwebsite.nl
HOV-Tarief
HOV-tarief, tariefsysteem gebaseerd op tariefeenheden. Dit tarief is gebaseerd op het tarievenstelsel van de NS (tweede klas). In tegenstelling tot het nationaal-tariefsysteem (strippenkaarten) gaat het HOV-tariefsysteem uit van het aantal gereden kilometers in plaats van het aantal afgelegde zones. Het HOV- en het NS-tarief is onderling niet uitwisselbaar. Bij de invoering van de OV-chipkaart wordt dit systeem vervangen door het Easy-Trip-systeem voor de OV-chipkaart, waarbij het kilometertarief voor HOV-bussen doorgaans hoger is dan dat bij stads-/streekbussen.
tekst: autobussenwebsite.nl
HTM
HTM, Haagse Tramweg Maatschappij, openbaar vervoerbedrijf vanaf 1925. Verzorgt de stadsdienst in Den Haag. Tot 2004 had de HTM ook aandelen in het bedrijf Stadsvervoer Nederland. Tussen 2012 en 2018 verzorgt de HTM samen met het bedrijf Qbuzz het stadsvervoer, onder de joint venture HTMBuzz.

Zie ook deze pagina van het Haags Busmuseum.
tekst: autobussenwebsite.nl
ICM
ICM, intercitytreinmaterieel Plan Z bestaande uit 94 driewagenstellen en 50 vierwagenstellen. Aanvankelijk wordt de nieuwe serie als IC3 aangeduid en vanaf 1983 als ICM-0 om ze te kunnen onderscheiden met de vanaf dat jaar gebouwde series. In 1977 worden er zeven prototypes ICM-0 ELE3 4001-4007 besteld die nogal afwijken van de latere series. Deze afwijkingen maken ook dat de prototypes in eerste instantie nog niet gekoppeld met de latere series kunnen rijden; hiervoor zijn wat aanpassingen nodig. Het uiterlijk van zowel de prototypes als de serietreinstellen is geel met een donkerblauwe baan rondom ramen en deuren. Het meest kenmerkende aan deze treinen is de doorloopkop: de passagiers, de conducteur en de kelner met de minibar kunnen binnendoor van het ene naar het andere treinstel lopen, terwijl de machinist boven de doorloopkop zijn werkruimte heeft. In 2003 worden wegens toenemende kosten de prototypes terzijde gesteld. In 2006 worden de serietreinstellen gemoderniseerd, waarbij het interieur en de wandbeplating worden gewijzigd. Omdat de doorloopkoppen aan steeds meer storingen onderhevig zijn, worden in de nog onverbouwde stellen deze niet meer gebruikt en in de verbouwde stellen verwijderd. Qua uiterlijk ondergaat het materieel lichte wijzigingen. Zo wordt ondermeer de naam Koploper verwijderd, die alle treinstellen van meet af aan bij zich dragen.
Het zoemende geluid dat bij de meeste stellen (en dan met name bij de mBDk waar zich de stroomafnemer bevindt) bij het optrekken is te horen is afkomstig van een chopper, een elektronische schakeling die een constante elektrische spanning omzet in een blokvormige wisselspanning, die met een transformator naar een andere spanning wordt omgezet. Dit geluid is te horen vanaf de serie ICM-2. De series ICM-0 en ICM-1 die voorzien zijn van rijweerstanden kennen dit zoemende geluid niet.
Series:
ICM-0 (IC3): ELE3 4001-4007 (rijweerstanden)
ICM-1: ELD3 4011-4050 (rijweerstanden)
ICM-2: ELD3 4051-4097 (chopper)
ICM-3: ELD4 4201-4230 (chopper)
ICM-4: ELD4 4231-4250 (chopper)
Zie ook: Elektrische treinen in Nederland deel 3, C. van Gestel, B. van Reems, P. van der Welle - Uitgeverij De Alk, ISBN 90-6013-057-X
Zie ook: Spoorwegmaterieel in Nederland, G. Nieuwenhuis, H. Nahon - Uitgeverij De Alk, ISBN 90-6013-949-6
Zie ook: NS in kleur, deel 1: Treinstellen, H. Peters, J.-W. Koene - S.A. Editions H.K.
Zie ook: Langs de rails: Koplopers (IC-III, plan Z, ICM, ICMm), N. Spilt
tekst: autobussenwebsite.nl
ICR
ICR, serie getrokken stalen rijtuigen bestaande uit 317 rijtuigen met verschillende indelingen. Het uiterlijk van deze stalen rijtuigen is geel met een donkerblauwe baan rondom ramen en deuren. Bij de rijtuigen voor de Beneluxdienst is deze baan donkerrood, na ombouw tot ICRm wordt ook deze baan donkerblauw. De rijtuigen worden getrokken/geduwd door een elektrische locomotief type 1700. Voor de Beneluxdienst en, vanaf 2006 als de intercityrijtuigen zijn verbouwd tot ICRm, ook voor de binnenlandse dienst wordt ook een stuurstandrijtuig gebruikt, die in 2011 op één na worden gesloopt. Eén stuurstandrijtuig blijft bewaard in het Spoorwegmuseum in Utrecht.

Eén der rijtuigen ICR.
Illustratie: Arthur's treinenpagina

Zie ook: NS in kleur, deel 2: Locomotieven en Rijtuigen, H. Peters, J.-W. Koene - S.A. Editions H.K.
Zie ook: Langs de rails: Rijtuigen NS, N. Spilt
tekst: autobussenwebsite.nl
IJssellijn
IJssellijn, de naam voor de treinverbinding tussen Zwolle en Roosendaal. Het gedeelte Zwolle - Arnhem is onderdeel van Staatslijn A (Leeuwarden - Arnhem). De overige delen van het traject zijn de spoorlijnen Arnhem - Nijmegen, de Brabantse Lijn (Nijmegen - Tilburg) en de spoorlijn Breda - Roosendaal. Vanaf 1970 is de IJssellijn weliswaar onderdeel van het Intercitynetwerk, maar tot en met 2011 worden alle niet-stoptreindiensten uitgevoerd als sneltrein. Gaandeweg weet de NS ook het oudere materieel op het traject in te zetten (in plaats van het in de jaren '80 in dienst gestelde intercitymaterieel ICM), wat de lijn de bijnaam schrootlijn oplevert. In 2006 wordt de verbinding gesplitst in Zwolle - Nijmegen en Arnhem - Roosendaal. In de winter van 2008 komt er weer een treinverbinding tussen Zwolle en Roosendaal.
tekst: autobussenwebsite.nl
InfoXX
Infoxx, communicatiesysteem in de bussen van Connexxion.
tekst: autobussenwebsite.nl
Integro
Integro, type autobus van Mercedes Benz. De Integro is de opvolger van de O 408 en wordt in Nederland hoofdzakelijk ingezet als HOV-snelbus.

tekst: autobussenwebsite.nl
Intercity
Intercity, benaming voor een trein die op enkele (grote) plaatsen stopt maar andere (kleinere) plaatsen links laat liggen. In 1970 wordt de Intercity als 40-steden-tempo-trein bij de NS ingevoerd. De intercity is in het begin nog onderscheidend t.o.v. de snel- en de stoptrein. In 2007 worden alle bestaande sneltreinen en Intercity's geëxploiteerd als zijnde Intercity, d.w.z. de benaming sneltrein wordt afgeschaft. Van meet af aan zijn de Intercitytreinen geel met een blauwe baan rondom ramen en deuren.
tekst: autobussenwebsite.nl
Interliner
Interliner, snelbus in verschillende verschijningsvormen. Zie verder bij Interliner (groen) en (grijs).
tekst: autobussenwebsite.nl
Interliner Grijs
Interliner (grijs), snelbusconcept in de regio Haaglanden voor de middellange afstand. Ingevoerd in 2002, in 2012 verdreven door de Qliner van Arriva.
tekst: autobussenwebsite.nl
Interliner Groen
Interliner (groen), snelbus voor lange verbindingen. In 1994 begonnen onder VSN-vlag (en uitgevoerd door de dan opererende streekvervoerbedrijven), thans een product van o.m. Connexxion en de BBA. Op de Interliner geldt het HOV-(trajectgebonden) tarief. Het assortiment strippenkaarten (max. t/m 19 strippen) en abonnementen (1 t/m 6-ster) is tot 2007 ook geldig, in de spitstijd met toeslag. Vanaf 2007 zijn, wegens een wijziging in het HOV-tarief voor de lange afstand, strippenkaarten met 20 strippen en het gehele assortiment abonnementen (1 t/m 6-ster en N-ster) geldig, in de spitstijd met toeslag. Voor sommige Interliners is alleen het HOV-tarief geldig. In 2012 wordt de strippenkaart in zijn geheel afgeschaft, het N-ster-abonnement is nog wel geldig. Eind 2012 is er alleen nog een snelbus met de naam Interliner tussen Rotterdam en Zierikzee, de overige lijnen hebben allemaal andere namen gekregen. In 2015 wordt er een nieuw kleurenschema DoorZeeland ingevoerd en verdwijnt de naam Interliner van de bussen waarvan de diensten door reisbureau Van Oeveren als onderaannemer worden uitgevoerd, maar het lijnnummer 395 blijft gehandhaafd.

tekst: autobussenwebsite.nl