0-9 * A * B * C * D * E * F * G * H * I * J * K * L * M * N * O * P * Q * R * S * T * U * V * W * X * Y * Z
Easy-Trip
Easy-trip, tariefsysteem voor een magnetisch betaalmiddel voor het openbaar vervoer, bijv. de OV-chipkaart, waarbij de reiziger een prijs per kilometer betaalt, zonder dat er daarbij gebruikt wordt gemaakt van een degressief tariefsysteem (hoe meer men reist, hoe goedkoper de kilometerprijs wordt). Easy-Trip wordt gebruikt bij het stads-/streekvervoer en bij enkele regionale spoorlijnen in het midden en zuiden des lands.
tekst: autobussenwebsite.nl
EBS
EBS, voluit Egged Bus Systems Public Transportation BV, opgericht in 2010, als onderdeel van de Israëlische Egged Group. In 2011 rijdt EBS in Nederland in het gebied Waterland. De eigenlijke huisstijl der autobussen is geel, hoewel het merendeel rood/grijs is, de huisstijl van R-net. Tevens voert EBS de diensten op Voorne-Putten (vanaf 2018) en rondom Den Haag (vanaf 2019) uit.
tekst: autobussenwebsite.nl
Eemland Express
Eemland Express, oorspronkelijke naam voor Stadsvervoer Nederland. Deze naam moet SVN laten vallen, omdat touringcarbedrijf Eemland Reizen bezwaar maakt.

tekst: autobussenwebsite.nl
Eemland Reizen
Eemland Reizen, naam van een touringcarbedrijf. Komt in 2003 in conflict met SVN vanwege de naam Eemland Express die SVN voor haar bussen wil gebruiken.

tekst: autobussenwebsite.nl
Egberts
Egberts, voluit Fa. Th. Egberts & Zonen, vanaf 1963 Egberts' Zonen is een busbedrijf dat van 1922 t/m 1980 diverse lijndiensten verzorgd van Millingen aan de Rijn, tevens de plaats waar het hoofdkantoor zetelt, naar Nijmegen. In 1980 wordt het Egberts-lijnennet en het op dat moment dienstdoende materieel toegevoegd aan dat van de Zuidooster Autobusdiensten.
Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378
Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf
tekst: autobussenwebsite.nl
Van Eldik
Van Eldik, voluit NV v/h A.M. van Eldik, is een busbedrijf te Gouda dat van 1934 t/m 1968 een autobusdienst verzorgt op de lijn Lekkerkerk - Berkenwoude - Stolwijk/Achterbroek - Gouda. In 1946 wordt het bedrijf een dochteronderneming van de VAVO, waarbij de onderneming in een NV wordt omgezet. Het bedrijf verzorgt vanaf 1951 eveneens diensten op het stadsnet van Gouda, vanaf 1962 onder de naam De Goudsche.
Vanaf 1968 gaat de lijn van Lekkerkerk naar Gouda over naar De Twee Provinciën, waarbij het bedrijf Reederij op de Lek de dienst overneemt. De Goudse stadslijnen gaan naar de Citosa te Waddinxveen.
Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378
Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf
tekst: autobussenwebsite.nl
ELx
ELx, afkorting voor een elektrisch treinstel gehanteerd door de NS, waarbij x = aantal rijtuigen. De afkorting wordt in het bijzonder gebruikt voor het elektrisch stroomlijnmaterieel dat in de periode 1935-1976 in opdracht van de NS is gebouwd door hoofdzakelijk de Nederlandse fabrikanten Werkspoor, Beijnes en Allan. Varianten op deze afkorting zijn
ELx = elektrisch treinstel (deze treinstellen hebben geen bagage- of expressgoed-afdeling van betekenis of andere bijzondere eigenschappen)
ELDx = elektrisch treinstel met dienst-/bagage-afdeling (voornamelijk stroomlijnmaterieel)
ELDhx = elektrisch treinstel met dienst-/bagage-afdeling en met halfopgelegd loopdraaistel (alleen mat'35 ELDh2, nummers 204 t/m 206 en 208)
ELEx = elektrisch treinstel met expressgoedafdeling (de prototype-serie van IC3/ICM-0 ELE3, nummers 4001 t/m 4007)
ELhx = elektrisch treinstel met halfopgelegd loopdraaistel (alleen mat'35 ELh2, nummers 201 t/m 203 en 207)
ELPx = elektrisch treinstel met postafdeling (mat'64 ELP2, nummers 801 t/m 840)

Vaak wordt EL ook als El (met kleine letter L) geschreven, maar bij een schreefloos lettertype zou deze kleine L als een I (i) kunnen worden gelezen. Vandaar dat op deze site steeds een hoofdletter L wordt toegepast.
Zie ook: Langs de rails: Spoortermen en begrippen, N. Spilt
tekst: autobussenwebsite.nl
Enhabo
Enhabo, voluit Eerste Noord-Hollandse Autobus Onderneming (ENHABO), is een autobusbedrijf tussen 1921 en 1991 opererend vanuit Landsmeer. Ze exploiteert buslijnen in de Zaanstreek. Het wagenpark is aanvankelijk lichtbruin/geel/wit, vanaf 1988 (met de aanschaf van CAOV-bussen) wordt dit wit/blauw. Eveneens voert het bedrijf ritten uit voor de stadsdienst in Zaandam. In 1991 wordt het busbedrijf door de NZH overgenomen.
Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378
Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf
tekst: autobussenwebsite.nl
ESA
ESA, busmaatschappij van 1930 t/m 1979. Oorspronkelijk betekent de naam Elema's-Stollenga's Autobusdiensten, in 1960 wordt de volledige naam Lijndienst Exploitatie Maatschappij "ESA". De ESA verzorgt busdiensten in het Groningse Westerkwartier alsmede aangrenzende delen in Friesland en Drenthe. In 1948 ruilt de ESA de buslijn Heerenveen-Beetsterzwaag-Selmien-Groningen tegen de buslijn Drachten-Groningen (voormalige tramlijn) met de NTM. Het gevolg is dat buslijn 21 via Beetsterzwaag en Selmien naar Groningen van de NTM dwars door ESA-gebied loopt. In 1979 worden de autobusdiensten van de ESA bij de FRAM gevoegd. Veel buslijnen in dit gebied worden in die tijd gegroepeerd in de 80-reeks. Het garagebedrijf met dezelfde naam bestaat nog steeds en bevindt zich in Marum aan de autosnelweg Drachten - Groningen.

Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378
Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf
tekst: autobussenwebsite.nl
ESO
ESO, voluit Vereniging Exploitatieve Samenwerking Openbaarvervoerbedrijven, overkoepelend orgaan voor het stads- en streekvervoer in Nederland sinds 1974 als opvolger van de NS. De ESO regelt ook de centrale nummering van autobussen. Is in 1989 samen met ABS (Aandelenbezit Streekvervoer) opgegaan in het VSN.
tekst: autobussenwebsite.nl
ESO-nummer
ESO-nummer, viercijferig nummer dat aan een autobus wordt toegekend in de tijd dat de streekvervoerbedrijven via de ESO met elkaar samenwerken, opvolger van het centraal nummersysteem voor autobussen van de NS. Elk nummer komt in Nederland maar één keer voor. Hoewel dit nummer bij de meeste bussen aan de voor- en achterkant (en soms zijkanten) wordt vermeld, gebruiken de BBA, de DVM, de TET en het VSL de ESO-nummering louter administratief en is alleen het interne (meestal driecijferige) nummer zichtbaar op hun autobussen. Bussen waarvan het ESO-nummer is onderstreept, zijn voorzien van teltreden (bij de middenuitstap). De nummers zijn veelal ingedeeld naar technische kenmerken van een autobus. Zo worden bijvoorbeeld bussen van voor 1967 ingedeeld in de 4000- en 7000-reeks, terwijl Leyland-bussen vanaf 1967 1000- en 2000-nummers en DAF-bussen 1200-, 1500-, 3000- of 9000-nummers krijgen. Na het loslaten van de centrale nummering heeft iedere busvervoerder zijn eigen (meestal viercijferig) nummersysteem en kunnen er dus nummerdubbelingen optreden.
tekst: autobussenwebsite.nl
ESO-nummering streekbussen
ESO-nummering streekbussen, lijst met nummerreeksen toegepast op streekbussen van 1974 t/m 1988.
Voor bussen van vóór 1974 zie hier.
1000-1200 Leyland LOB-Den Oudsten (serie uit 1980)
1200-1324 DAF MB200 DKDL600-Hainje
1325-1383 DAF MB200 DKDL600-Hainje
1293-1499 DAF MB200 DKDL600-Den Oudsten (bussen bij GTW/GSM)
Zie ook: NS-nummering streekbussen
1500-1595 DAF MB200 DKDL564-Hainje
1600-1760 Leyland LOB(560)-Den Oudsten (1625-1712) uit 1980/1981
Leyland Verheul LVB668 (1741-1760)
Omnummering van het Nefkens-stadswagenpark 41-60 uit de periode 1976-1980.
2000-2999 Leyland LOB-Den Oudsten
(voor tourwagens geldt een aflopende nummering)
Zie ook: NS-nummering streekbussen
3100-3499 Prototypes, kleine series
Leyland National
Volvo B56-55/60-Hainje
Volvo B10M-55-Hainje
Volvo B10M-Den Oudsten
3500-3949 DAF MB200 DKDL600-Den Oudsten
DAF MB200 DKDL564-Den Oudsten
4000-4999 DAF MB230 LC615-Den Oudsten B88, zie bij B88
Zie ook: NS-nummering streekbussen
5000-5999 Leyland LOK-Den Oudsten (1970-1978)
DAF SB220 LC575-Den Oudsten B88, zie bij B88
6100-6295 DAF MB200 DKDL600-Den Oudsten (1973-1975)
Zie ook: NS-nummering streekbussen
6300-6599 DAF MB200 DKDL500-Den Oudsten
DAF MB200 DK(D)L600-Den Oudsten
DAF TB160-Den Oudsten
6600-6699 DAF MB200 DKDL600-Den Oudsten (tourwagens)
(nummering aflopend)
7200-7599 buurtbussen
7600-7899 Gelede bussen:
DAF MBG205 DKTL530-Den Oudsten (7906-7997)
DAF MBG205 DKFL530-Den Oudsten (7600-7656)
Mercedes O317-Den Oudsten (7792-7843)
Volvo B10MG-55-Jonckheere (7850-7869)
Volvo B10MG-55-Den Oudsten (7870-7879)
7900-7903 DAF MB210 DKDL560-Den Oudsten B79 (7900)
Volvo B10M-Den Oudsten B79 (7901, niet gebouwd)
B79D560-Den Oudsten B79 (7902)
Leyland LFRE 55-Den Oudsten B79 (7903, alleen chassis gebouwd)
8000-8999 DAF MB200 DKDL600-Den Oudsten
DAF MB200 DKDL564-Den Oudsten
DAF MB200 DKDK564-Van Hool (8900-8975)
9100-9999 DAF MB200 DKDL600-Den Oudsten
DAF MB200 DKDL564-Den Oudsten
Zie ook: De Gele Rijders, P. van der Meer - Uitgeverij De Alk - ISBN 90-6013-257-2
tekst: autobussenwebsite.nl
ESOO
De ESOO, voluit NV Eerste Sliedrechtse Omnibusonderneming, is een busbedrijf gevestigd te Sliedrecht die autobusdiensten verzorgt onder vlag van de De Twee Provinciën. Zie daar verder.


Zie ook: Verschoor Reizen
Zie ook: EGAO Reizen
tekst, logo en fusiediagram: autobussenwebsite.nl
ETAO
De ETAO, voluit de NV Eerste Tielse Autobus- en Touringcaronderneming, is van 1923 t/m 1966 een busbedrijf in Tiel dat enkele lijnen verzorgt in de Betuwe (Tiel en de plaatsen ten westen, noorden en oosten daarvan). In 1966 volgt samen met de Velox (Andelst) en Van Ballegooijen (Haaften) een fusie tot de BSM (Betuwse Streekvervoermaatschappij).
Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378
Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf
tekst: autobussenwebsite.nl
eTicket Deutschland
eTicket Deutschland, openbaar-vervoerkaart voor Duitsland, waarmee op een digitale manier voor het openbaar vervoer betaald kan worden.

Informatie over het eTicket Deutschland (Duitstalig)
tekst: autobussenwebsite.nl
E-Traction
E-traction, bouwer van de Whisperbus. Dit is een bus waarin twee elektromotoren (via een dieselgenerator en batterijenverzameling) elk een achterwiel aandrijven.

tekst: autobussenwebsite.nl
eurokaartje
Eurokaartje, kaart van waarmee op een voordelige wijze met de bus kan worden gereisd. De kaart kost één euro en is voor een beperkte duur of voor één rit geldig (dat verschilt per regio). Behalve de naam "eurokaart" wordt ook wel gebruik gemaakt van andere benamingen, zoals "voordeeldalkaart". Met de komst van de OV-chipkaart is de verkoop van Eurokaartjes tanende.
tekst: autobussenwebsite.nl