Foto tussen 20:00 en 24:00 uur:
Open dag Stalling Haags Bus-Museum (15 juni 2014)
Kromhout TBZ100A-Verheul
HTM 327 (HBM)


Autobussenwebsite-quiz
De vraag van gisteren:
Nog maar een vraag over de FRAM. Welke FRAM-bus van het type Den Ousten-DAF MB200 is anno 2024 nog rijvaardig?
A De FRAM 3931.
B De FRAM 3821.
C De FRAM 5509.
D Geen enkele FRAM-bus.

Antwoord op de vraag van gisteren:
Antwoord B: De FRAM 3821 is als enige Den Oudsten-DAF MB200 nog rijvaardig, tegenwoordig is dat bij de Openbaar Vervoer Collectie Nederland (OVCN), voorheen de stichting MB200.nl. De 3931 (antwoord A) is ook rijvaardig, maar dit is een bus met VAD-opschriften en eigendom van de SVA Regio Oost. De 5509 (antwoord C) kan ook z'n ritjes nog doen, maar dit is van origine een NBM-bus en ook nog eens een ander type (10 meter lang), nl. een Leyland-Den Ousten LOK. Aangezien de 5509 zijn laatste jaren in Friesland slijt bij het Nationaal OV-Museum in Ouwsterhaule (en bij de FRAM ook LOK's hebben gereden) gaat hij de laatste tijd toch met FRAM-opschriften getooid.

De vraag van vandaag:
Wat is het merk van de grote witte bus van doc Emmet Brown die we zien in het eerste deel van Back to the future?
A Commer
B Citroen HY
C Mercedes-Benz L206D
D GMC Value Van
Het juiste antwoord vindt u morgen op deze pagina.


OV-weetje tussen 18:00 en 24:00 uur:
Weetjes uit het glossarium


Ofschoon elke moderne trein wel een stroomlijnvorm heeft, wordt met de term stroomlijnmaterieel in spoorjargon meestal een afgebakende groep treinseries bedoeld, die onderling ook gekoppeld kunnen rijden. De stroomlijnvorm zorgt voor een verminderde luchtweerstand. Het materieel is gefabriceerd door de Nederlandse bedrijven Werkspoor in Utrecht, Allan in Rotterdam en Beijnes in Haarlem, waarbij het elektrische gedeelte door Heemaf in Hengelo is verzorgd. Het betreft hier het dieselmaterieel DE3 (1934),omBC (1937),DE5 en DE1/DE2, het elektrische materieel mat '35, mat '36, mat '40, mat '46 en mat '54 en het stroomlijnpostrijtuig Pec. Ook het directievoertuig De Kameel behoort tot deze reeks, maar kan niet zonder meer gekoppeld rijden. Hoewel mat '64 ook nog wel eens tot het stroomlijnmaterieel wordt gerekend, kunnen deze treinen en alles wat daarna komt, niet meer in treinschakeling met de eerdergenoemde treinseries rijden.
tekst: autobussenwebsite.nl

Het laatste nieuws over het openbaar vervoer